tisdag 27 september 2011

Läskigt..

Idag när jag var i skolan (kom 2 timmar för tidigt) så pratade jag med några rök-kompisar som vanligt. Den ena frågade mig vart alex var och jag svarade då att hon antagligen är hemma eftersom hon inte har skola idag. "Maby i should go ask her if she wants to hang out"
Vi tyckte båda att det lät som en bra idé, så jag gav honom adressen och vi sa att vi skulle ses hemma hos mig efter att jag slutade min lektion, om alexsandra var hemma det vill säga.

När jag kommer hem så är ingen hemma. Tråkigt. Jag sätter mig ner och börjar plugga.
Efter någon timme så kommer Alexsandra och säger att medan hon sov så hade den här kompisen gått in i lägenheten med 3 eller 4 andra personer. Sån tur var så var vår rumskompis hemma som slängde ut dom.
Jag ringde denna människan och frågade vad som hade hänt, och varför han bara hade gått in i lägenheten med massa andra människor? Meningen var ju att HAN skulle komma hit OM alexsandra var hemma. Han sa att dom hade knackat först jätte länge, sen så såg han att det var tänt i lägenheten så han öppnade dörren och ropade "HELLO?" och sen så kom vår rumskompis och blev förbannad.

Man går väl inte bara in i någon annans hem och tar med sig halva skolan (ganska överdrivet) när man har bestämt annat? Det är fan inte okej, och det sa jag till honom också.

Jag blev lite smått irriterad. Jag vet ju om att dom inte hade gjort någonting, tagit någonting eller så, men det irriterar mig att man bara går in i någon annans hem med folk som inte är välkomna. Men jag förstår att dom andra blev mer rädda än vad jag är, dom hade ju ingen aning om att någon skulle komma alls, och det var bara Alex som vet vem dom är mer än jag och hon sov som en gris.

Är det så det fungerar här? I så fall: måste jag anpassa mig så som jag tycker folk ska anpassa sig till Sverige?

Jag tycker ju att det är helt absurt att gå in i någon annans hem utan tillåtelse. Och öppnar man inte dörren så är det antingen för att man inte är hemma eller för att man inte vill av någon anledning, eller?

Ska iallafall prata med honom mer imorgon och låta honom förklara sig mer, och jag ska sen förklara hur våra regler är i vårt hem.

Dom kommer säkert tänka "jävla blatte, stick till ditt hemland om det inte passar".. haha!

2 kommentarer:

  1. Jag funderade faktiskt på just det häromdan, och jag tror man gör så i usa! Jag menar tänk på alla filmer där de knackar, och när ingen öppnar går de in och kollar runt efter om nån e hemma? skumt ! :O / sarah batman

    SvaraRadera
  2. Ja kanske. Men det är ändå inte okej :)

    SvaraRadera